הדפסה

טכנולוגיה מתקדמת מול המציאות


טכנולוגיה מתקדמת מול המציאות

כותב המאמר : שחר אלוני, יועץ מס

הרשויות מאלצות את יועצי המס להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת בעוד שהן עצמן משתמשות בתוכנה משנות התשעים של המאה הקודמת...

בעשור האחרון אנו עדים יותר ויותר לעדכונים טכנולוגים להם אנו נדרשים כמייצגים אשר באים לייעל ולקצר את משך עבודתנו השוטפת. חלקם של השינויים הטכנולוגיים נעשה בכפייה וחלקם רק מוצע לנו לשימושנו. לדוגמא: שידור דו"חות שנתיים, דיווח מע"מ מקוון, שידור טופס 6111 וכד' נחתו עלינו בכפייה באמצעות חקיקה, מנגד: הרשאות תשלום, פתיחת תיקים במע"מ ומס הכנסה, שידור יפויי כח ועוד אינם חובה. בעוד שהרשויות יודעות להנחית עלינו המייצגים חובת שידור, הן עצמן אינן ערוכות ולעיתים אף אינן עושות כל שימוש במידע שחויבנו לשדר כגון טופס 6111. רשות המסים עושה מאמצים כבירים על מנת שהמייצגים יתחברו לשע"ם וישתמשו במערכת והמניעים לכך ברורים, ככל שהמייצגים יעבדו יותר, כך עובדי רשות המסים יעבדו פחות. כאשר מוסיפים לעובדי המדינה עבודה או טכנולוגיה שלא הייתה קודם לכן, הם, באמצעות הוועדים, יודעים מצוין לדרוש תוספות שכר. מי ישלם למייצגים שהפכו לפקידי הרשות (ועוד בחקיקה)? למי להוציא חשבונית?

 

במסגרת הדיון האם הטכנולוגיה הועילה או הזיקה?  נבחן מספר פרמטרים:

1.      מאז שנות השמונים של המאה הקודמת (תקופת הדוס, טרום תקופת החלונות), לא פותחו עוד תוכנות כמו שע"ם. תוכנה שכדי לבצע בה פעולות, עלינו לדעת בע"פ את מספרי השאילתות. בעבר, החליטו בשע"ם לעבור לחלונות, לקחו את הפורמט של הדוס ופשוט הדביקו אותו על מערכת חלונות. כמובן, שחוץ מהיכולת לעבוד עם עכבר זה לא נתן לנו דבר. כשפניתי לראשי המערכת בשאלה מתי יישמו את המעבר לחלונות ונוכל סוף סוף להשתמש בחלונות במקום במספרי שאילתות, נאמר לי ששאילתות חדשות הם מפתחים גם בחלונות (שעם-נט), וכי להעביר את יתר השאילתות משע"ם לחלונות אין תקציב.

 

2.      תקלות טכניות – תוכנת שע"ם מלאה בתקלות. להלן מקצתן:

 

א.      בשאילתא 002,119 (החזרי מס שנתקבלו לחשבון הבנק) כשרוצים לתחום תאריכים, מזינים ממאריך ועד תאריך. ההזנה הפוכה מזה מספר שנים. כלומר אם רוצים תווך מ 1 לינואר עד 28 לפברואר יש לרשום: מ 28.02.2012 עד: 01.01.2012.

 

ב.      כמה פעמים קרה לכם שב 13 לחודש, ערב מע"מ גדול, אחת השאילתות העיקריות בשע"ם סגורה לצורך תחזוקה?

 

ג.       תקלות בהדפסה שטיפולן אורך כמעט שנה. וכד'.

 

3.      בירוקרטיה - בעוד שאנו נדרשים לעמוד ברף הטכנולוגי באמצעות חקיקה, הבירוקרטיה  במשרדי הרשות רק הולכת ומתרחבת ורחוקה מלעמוד באתגרים הטכנולוגיים. לדוגמא:

 

א.      כשפונים טלפונית לשאלה בנושא החזרי בלו, הפקיד/ה, שלרוב אינו מקצועי, מבקש לזהות את המייצג רק באמצעות חשבון הבנק של העוסק. אם כך, מדוע יש למייצגים קוד אישי לצורך הזדהות אם הרשות שמנפיקה אותו אינה משתמשת בו?

 

ב.      בבואנו למשרדי מע"מ לצורך פתיחת תיק נדרשנו עד לאחרונה להמציא, בין היתר, העתק מיפוי כח. לאחרונה, החלו משרדי מע"מ לדרוש ייפוי כח מקורי. להזכירכם, אנו נדרשים לשלוח את הייפוי הכח המקורי למחלקת תפעול לצורך קליטתו. אבקש לציין כי במקרה דנן הפקידה עמדה בתוקף שלא לקבל ממני העתק יפויי כח עם חותמת נאמן למקור ורק התעקשותי והתערבות מנהל המחלקה פתרו את הבעיה.  

ג.       הן שידור ייפוי כח והן שידור פתיחת תיקים במע"מ ובמס הכנסה מאלצים אותנו המייצגים לשלוח לרשויות את הטפסים שהונפקו במעמד השידור כשהם חתומים ע"י הלקוחות. בעבר, ניתנה לנו האפשרות להחתים את הלקוחות על הטפסים הידניים, לצרפם לטפסים שהונפקו מהמחשב ולשלוח הכל לרשויות. כעת, נוהג זה הופסק, ומייצג שמעוניין לשדר יפויי כח או לפתוח תיק באופן ממוחשב, צריך להשאיר את הלקוח במשרדו עד תום התהליך ולהחתימו על הניירת שיוצאת מהמחשב בלבד. כתוצאה מכך מייצגים רבים, ואני בניהם, הפסקנו לשדר יפויי כח ולפתוח תיקים במחשב.

 

ד.      הרשאות תשלום – על מייצג המעוניין לשלם את תשלומיו השוטפים של לקוחותיו לרשויות, לשלוח לרשויות הרשאת תשלום מקורית חתומה ע"י סניף הבנק של הלקוח, זאת לאחר שטרטר את הלקוח לבנק ובחזרה. קורה שהבנק מגדיל ראש ושולח ישירות את הטפסים לרשויות מה שגורם עיקוב מהותי בקליטת ההרשאות שלעיתים מגיע גם למספר חודשים. ידוע לכל כי חברות פרטיות, יודעות לקבל את הטפסים חתומים רק ע"י הלקוח ולשלוח אותם בעצמן לבנק. מדוע אם כך לא נעשה כן במקרה זה?

 

ה.      שידור מקדמות שוטפות למס הכנסה, דו"חות מע"מ וניכויים הנעשים ע"י המייצגים דורשים מהמייצג, או מי מטעמו, לשדר כל דיווח בנפרד (עד לאחרונה את דיווח ותשלום מקדמות היינו משדרים בשתי שאילתות שונות). לא צריך טכנולוגיית פורצת דרך כדי להכין את כל המקדמות או את כל תשלומי המע"מ לשידור בתוך קובץ אחד ולשדרם בפעם אחת. בדיוק כמו שעושים בביטוח לאומי מעסיקים.

אהה שכחתי, במס הכנסה לא אוהבים שמשווים אותם לביטוח לאומי. כמובן, אף אחר לא אוהב שמזכירים לו כל הזמן שהוא בפיגור ענק אחרי המקביל שלו (שגם הוא עובד מדינה).

לסיכום, הטכנולוגיה שינתה לחלוטין את אופי משרדי המייצגים, ייעלה ושיפרה באופן מהותי את עבודתנו מול הרשויות ודרך כך את השירות ללקוחותינו. רק חבל שהיא מגיעה על אף הרשויות ולא בעזרתן.

 

                                                                                                    שחר אלוני, יוע"מ